vrijdag 9 oktober 2015

zelluf maken



Ik ben al jaren gestopt met koken uit zakjes en pakjes. Alhoewel er nu fabrikanten zijn die steeds minder troep in de pakjes doen (K norr) koop ik ze vanwege de kosten en de smaak toch niet. Het was even wennen een pasta saus van tomatenpuree/tomatenblokjes (dit dan  wel uit een blikje) eventueel een bechamelsausje erbij, zelf kruiden. Zijn we de 'gewone' smaak van pastasaus vergeten???.....

Inmiddels kan ik een pastasaus maken die alle huisgenoten heerlijk vinden,  kwestie van goede (verse) kruiden toevoegen en veel verse groente. Voor een prikkie een pan vol saus.  Variatie breng ik aan door af en toe wat andere kruiden te gebruiken. Recepten staan veelvuldig op mijn blog.

Ik koop zelden een A-merk. De eigen merken, als ik al iets verpakt koop, is vaak net zo goed en veel goedkoper. Ik maak veel zelf maar dat lukt niet met alles. Voorbeeld, olijven in een potje, losse rooibosthee, koffie en ...........

Een aantal gekochte producten zou ik heel goed zelf kunnen maken waarom doe ik dat dan niet? Geen idee. Waarschijnlijk de bewerkelijkheid, onkunde, gebrek aan de grondstof………Voorbeeld hiervan is; gegrilde paprika's, zongedroogde tomaten, augurken in zoetzuur, zilveruitjes in zoetzuur, avjar ,mayonaise (maak ik soms wel), zuurkool  en zo is er nog veel meer.

Wat maak ik dan wel zelf;
Courgette in zoetzuur, chutney, tomatensaus, chili, sambal, sla dressing  en jam. Ik maak  allerlei sauzen zelf, rauwkost met bijbehorende dressing. Veel recepten plaats ik op mijn blog. Verder bak ik graag en koken doe ik met veel plezier. Iedere week plaats ik ‘wat schaft de pot’ en  veel gerechten  vries ik in (hachee, erwtensoep, gastesoep, pastasaus enz) Verder vries ik ook veel kruiden in die in de zomer ruim voorhanden zijn,  koriander, platte peterselie, munt, tijm etc. Altijd handig.

Natuurlijk koop ik ook producten voorverpakt ook mijn kast staat propvol want de beste raad is voorraad ;-)  Sommige producten kun je niet anders kopen dan in een zak of pak. (rijst-bonen-mie enz. enz) De tijd dat je ouderwets bij een grutter alles in een papieren zak kon scheppen is niet meer. 

Ik ga vrolijk door met ‘alles’ zelf maken, koken, bakken en braden en ik zal de recepten blijven plaatsen op mijn blog.


Hieronder meteen maar een pastasaus recept:
 

ui gesnipperd 1x 0,10
knoflook 1-2 teentjes 0,03
tomatenpuree 2 el 0,07
tomatenblokjes blikje 0,45
bouillonblokje stukje 0,03
water halve liter
bindmiddel (maizena of bloem) 3-4 el. 0,04
diverse kruiden:

oregano, basilicum, gedroogde pepers,

tijm, marjolein, rozemarijn
0,05
zout en peper
0,02
olie 1-2 el. 0,03


0,82

Bereiding:
Verhit in een pan de olie en fruit de gesnipperde ui.
Voeg de knoflook toe en bak dit even mee.
Voeg de tomatenpuree toe en ontzuur deze even (ontzuren is even heet bakken)
Voeg daarna de tomatenblokjes toe en ontzuur deze ook even.
Afblussen met water en dan alle kruiden en bouillonblokje (eventueel eigengemaakt)  toevoegen. 
Laat de saus even pruttelen. 
Bindt de saus eventueel met wat maizena of bloem.



Dit is een basis saus. Je kunt aan deze saus gehakt toevoegen (toevoegen na het ui-fruiten) of hamblokjes, geraspte kaas en/of  roerbakgroente; paprika, wortel, courgette, champignons etc.
Je kunt het zo lekker maken als je wilt.
Pasta er bij en eventuele een groene salade en je hebt een heerlijke maaltijd.

4 opmerkingen:

  1. heerlijk he! ik maak ook zoveel mogelijk zelf. sambal, brood, toetjes, ijs, limonade. Hier komen er door mijn allergie geen pakjes zakjes in. maar ook geen boullionblokjes meer. ik maak zelf boullion met verse kruiden, en gedroogde kruiden.
    Dit doe ik sinds ik er achter ben dn ook in de boullionblokjes van de reformzaak stoffen zitten die ik niet mag hebben.
    Soms kost het wel wat meer moeite maar ala....Mijn kinderen vinden mijn brood gewoon het lekkerste nu. heeft even geduurd maar toen ik van de week i.v.m. tijdsnood gewoon brood op tafel zette kreeg ik protest......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bouillon blokjes maak ik ook zelf. Recept gekregen van Kniepertie. Nog even voor wie dit recept niet kent; een stuk schone prei, een stuk wortel, een ui en een stengel (bleek)selderij samen in de blender draaien tot een moes. (of met een staafmixer) Roer er dan flink veel (selderij) zout door en schep het in een potje en bewaar het in de koelkast. Ik doe het in de vriezer in platte pakjes. Heb ik wat nodig dan breek ik er een stukje af en gebruik het.
      En inderdaad er kunnen ook nog (verse) kruiden in. Zal ik een volgende keer aan denken.

      Verwijderen
  2. Lekker, pastasaus maak ik ook zelf meestal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met verse tomaten is ook erg lekker. Wel ietsje meer werk.

      Verwijderen