maandag 28 december 2015

afrekening controleren

De meterstanden zijn op 2e Kerstdag digitaal doorgegeven aan onze energieleverancier. Omdat ik iedere week de meterstand noteer is het totaalverbruik voor mij geen verrassing.

We hebben 105 kwh minder stroom verbruikt en 214 m3 meer gas.

De afrekening was er heel snel, de 27e. Ook geheel digitaal via de mail. Ik was uiteraard heel blij met wat we terug kregen, € 490,35 dit is dan inclusief de 2 x € 99,00 bonus. Een leuk bedrag dacht ik zo.

Ik heb de afrekening goed nagekeken en de meterstanden klopten keurig. Maar toen viel mij iets op.
Verbruik daltarief en verbruik hoog tarief. Huh, we hebben wel een 'dubbele' teller op onze meter maar we hebben al jaren geen dag en nacht stroom meer. Ik heb het zelf even uitgerekend en we hebben daardoor  € 42,38  teveel betaald.

Meteen deze ochtend de desbetreffende energiemaatschappij gebeld. De dame in kwestie begreep er geen moer van; 'mevrouw u heeft toch een dubbele meter'. Ja maar wij WILLEN geen dag en nacht tarief meer, we hebben dit een aantal jaren geleden al stop gezet. Het kwartje viel en nu wordt de rekening terug gedraaid, opnieuw berekend en dan is het in orde.

Ik ben benieuwd,  het is even afwachten maar als ze doen wat ze beloven dan krijgen we € 532,73 terug.
Kijk daar kun je even een telefoontje voor plegen. Het gekke is dat in het contract nergens vermeld staat of we Enkel tarief,  Hoog tarief,  Laag tarief,  Piek tarief of  Dal tarief afnemen. Ook dit heb ik de vriendelijke dame verteld. Ze was het met me eens, ook wel eens prettig.
Nu even afwachten tot de nieuwe afrekening er is. En het blijkt maar weer, controleer je afrekening.


5 opmerkingen:

  1. Bij ons hetzelfde. Al jaren enkel tarief en nu opeens weer dubbel. Waarschijnlijk is bij het overstappen gewoon gedacht dubbele meter is hoog/laag tarief Bij welke energiemaatschappij zijn jullie? Fijne dag, groetjes, Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik zie enkel niet in om zo,n hoog voorschot te betalen, als het geen verrassing meer is de meterstanden/verbruik laat ik liever dat geld op de rekening staan of betaal daar tijdig de zorgverzekering van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk. Bij teruggave is het een koekje uit eigen trommel maar toch vind ik dit prettiger dan dat je bij moet betalen.

      Verwijderen
    2. Wij betalen ook altijd te veel. Maar we hebben een oud huis met een net zo oude cv-ketel. De afgelopen jaren hebben we behoorlijk wat terug gekregen. Mocht het nog wel een koude winter worden dan hoeven we niet meteen bij te betalen. Ik vind het inderdaad fijner om terug te krijgen dan bij te moeten betalen.

      Verwijderen