zaterdag 12 december 2015

rekenen rekenen rekenen

Vandaag stond er in de krant een bericht over rentemiddeling. (Ja, wij hebben 2 weken GRATIS een krant.)

Wat is rentemiddeling;
Het gaat om het middelen van de hypotheek rente met de rente die je als klant betaald en de huidige actuele rente van nu. Je sluit dan een nieuwe rentevaste periode af met veelal een lagere rente. De boeterente die je eventueel zou moeten betalen wordt verwerkt in de nieuwe rente.

Dit klinkt heel gunstig. Ik heb al eens uitgerekend of het zich zou lonen om de rente af te kopen en een lagere rente te nemen. De boete rente was erg hoog en je zou die boete uit eigen zak (spaargeld) moeten betalen. Overigens is de boeterente volgens het krantenartikel aftrekbaar van de belasting maar dan nog......

Nu wordt het anders. De eventuele boete rente wordt in het nieuwe rente bedrag verwerkt. Maar is dit gunstig. Wij hebben een spaarhypotheek. De te betalen rente is gekoppeld aan het te sparen bedrag.
Ik heb uitgerekend wat het per maand gaat schelen. (we betalen nu 5,1% rente en de verwachting is dat het dan op 3,2% uitkomt)
De besparing is behoorlijk maar de premie van de spaarhypotheek zal flink omhoog moeten. Dit is voor mij nu niet uit te rekenen.

Ik wacht af totdat de bank met een rentemiddeling komt. De R bank heeft het nog niet voor elkaar,  medio juli 2016 wordt dit verwacht. Idem voor de A bn
Zit je bij de S ns / I ng dan is rentemiddeling al mogelijk.

Ik wacht gespannen af of de bank volgend jaar de klanten actief gaat benaderen en anders meld ik mij tweede helft 2016. Je weet maar nooit of het wat gaat schelen en ieder tientje is er een.


4 opmerkingen:

  1. Er valt nog heel wat huiswerk te maken, denk ik. Bij een spaarhypotheek maakt het weinig verschil hoeveel rente je betaalt. Er is hier door veel mensen en vara kassa en en al over geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb altijd gedacht dat het gekoppeld was. Maar inderdaad er is nog een hoop huiswerk te maken. Eerst maar eens afwachten wanneer de R bank ermee komt. Daarna goed uitrekenen of het zich loont.

      Verwijderen
  2. spaarhypotheek is nu een slechte optie vanwege de lage rente.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De spaarhypotheek loopt. Ws gewoon laten lopen

      Verwijderen