zondag 24 januari 2016

wat schaft de pot week 3

Afgelopen week heb ik een boek gekocht bij de kringloop; 'De voedselzandloper' Hierin staat een heel verhaal over voeding, de achterhaalde schijf van vijf enz. Ik heb het boek bijna uit en mijn conclusie is; er zit een kern van waarheid in maar ik neem het boek ook met een korreltje zout.  Bepaalde voedingsmiddelen zijn slecht voor een mens, kun je zelf ook wel verzinnen; frisdrank, alcohol, witbrood, witte pasta, veel vlees, fast food, snoep enz. Dit boek gaat nog verder de volgende voedingsmiddelen zijn ook slecht; melk en melkprodukten, magarine, alle pasta, brood, rood vlees, aardappels etc. Dit zou dan vervangen moeten worden voor water, peulvruchten, zelf geperst vruchtensap, havermoutpap, noten en zaden, veel groenten, witvlees, vis, rode wijn (als je al wilt drinken)  en fruit. De uiteindelijke conclusie van het boek is; Eet je gezond dan wordt de kwaliteit van het leven beter en je leeft (misschien) langer.

Kijk nu komt het korreltje zout...... Er zijn zoveel boeken geschreven wel of geen dieetboek en allemaal hebben ze wel een punt. Ik haal de goede punten eruit, eigenlijk doe ik dat al en wie weet leef ik hopelijk lang en gezond verder.

Wie heeft het boek gelezen en wat vind je ervan?

Verder met wat schaft de pot.

De kosten deze week; € 71,71
 
maandag




spicy chicken noodles




kipbraadlapjes 800 gram 5,98


courgette 1 x 0,59


paprika 3 halven 0,50


sugar snaps 250 gram 1,59


champignons 400 gram 1,09


zwarte thee 250 ml. 0,06


Spaanse peper 1x 0,02


pindakaas 3 el. 0,05


knoflook 2 teentjes 0,02


citroensap 2 el. 0,02


noodles 375 gram 0,74


oestersaus half flesje 0,60




11,25 1,25 (9 porties)






dinsdag




stamppot bieten met een kippenpoot



aardappels 1,3 kg. 0,75


bio bieten 1,2 kg 2,66


melk 100 ml. 0,06


mosterd 1 el. 0,02


kruidenzout
0,02


lenteui 3 stuks 0,30




3,80 0,54 (7 porties)






kippenpoten 8 stuks 8,41


kipkruiden 3 el. 0,06


mini tomaatjes 200 gram 0,40


grote ui 1x 0,15




9,02


min 2 kippenpoten
-2,10




6,92 1,15 (6 porties)






2 kippenpoten over










woensdag




spaghetti met tomatensaus en 



roerbakgroenten




spaghetti 750 gram 0,75


rundergehakt 500 gram 2,94


ei bio 1x 0,19


spaghetti kruiden 2 tl. 0,03


paneermeel
0,03


zout
0,02


courgette 1 x 0,59


winterwortel 200 gram 0,19


paprika 2 helften 0,50


champignons 250 gram 0,75


tomatenblokjes 1 blikje 0,39


passata pak 0,35


spaghetti kruiden 1 koffielepel 0,04




6,76 0,85 (8 porties)






donderdag




aardappelschotel met kip en sla



aardappelblokjes 1 kg. 2,13


kipfilet 600 gram 3,53


tandoori kruiden 2 el. 0,04


zout
0,02


doperwten 200 gram 0,46


winterwortel 250 gram 0,15


champignons 400 gram 1,09


olie 4 el. 0,04


ijsbergsalade;




ijsbergsla kwart krop 0,19


komkommer stukje 0,15


tomaatjes hand vol 0,25


dressing
0,06




8,10 1,35 (6 porties)






vrijdag




erwtensoep 




erwten 900 gram 1,49


prei 2 grote 0,75


uien 3x 0,40


winterwortel 2 grote 0,63


knolselderij 500 gram 0,50


varkensvlees 400 gram 4,76


bouillon 5,5 liter 0,15


rookworst 3 stuks 9,35



totaal 6,5 ltr 18,02 2,77 (1 liter soep)






stokbrood heel brood 0,99








erwtensoep over 2,3 liter









zaterdag




pasta met zalm-room




penne pasta 500 gram 0,49


wortel 1x 0,15


knolselderij 100 gram 0,10


doperwten dv 200 gram 0,46


sperziebonen dv 200 gram 0,45


ui 1x 0,10


lenteui 2 stengels 0,20


room pakje 0,45


kruiden
0,04


bindmiddel
0,02


zalm 200 gram 2,99




5,44 0,68 (8 porties)






zondag




pittige satestoof met rijst en



sperziebonen.




rundvlees 1050 gram. 6,16


uien 3 grote 0,50


pindakaas met nootjes 3 el 0,34


ketjap 50 ml. 0,25


sambal 2 el. 0,05


kokosmelk 1 blikje 0,69




7,99 1,33 (6 porties)






rijst 500 gram 0,43


sperziebonen 750 gram 3,00




3,43 0,57 (6 porties)




11 opmerkingen:

  1. Wij hebben het boek van de zandloper 3 jaar geleden gekocht en wij zijn er nog steeds mee bezig.
    Met die levens wijze, allebei 10kg afgevallen voelen ons goed en geen medicijnen terwijl we beide geen piep jonge mensen zijn.
    Natuurlijk geef je je eigen draai aan zo iets in het begin streng om zo iets je eigen te maken om later de teugels iets te laten vieren.
    Voor ons is het geen dieetboek maar een levens wijze.
    Wij zijn er tevreden mee, wel eten wij vlees maar wel biologisch.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het prima als iemand volgens deze levenswijze leeft. Ik ben zelf niet dik en gelukkig gezond waarschijnlijk kijk je dan ook wat anders tegen dit boek aan. Dat voeding heel bepalend is voor je gezondheid is mij duidelijk.

      Verwijderen
  2. Mijn oma zei altijd van alles niet teveel behalve van tevredenheid
    en dat is een mooie leidraad.

    groet,
    Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het gelezen (en ook nog tig andere boeken over "goede voeding") en ben tot de conclusie gekomen dat je het verst komt met gezond verstand en de wijsheid van Silvia's oma :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat denk ik ook. Ik ben zelf nog steeds een voorstander van alles een beetje en dan toch uit de schijf van vijf. Daar staan een aantal producten niet in en die nuttig ik dan ook weinig tot helemaal niet.

      Verwijderen
  4. Ik heb het ook gelezen en vond het interessant, maar niet interessant genoeg om er ook helemaal naar te gaan leven. Eigenlijk heb ik best al een heel gezond voedingspatroon en laat me het koekje bij de koffie 's avonds niet afnemen. :) Ik denk dat mijn lichaam dat wel aankan, heb ook een gezond gewicht. Het mooie van dit soort boeken is dat het mensen kan inspireren om gezonder te gaan leven en teveel ongezonde voedingmiddelen links te laten liggen. Gezonder gaan eten is inderdaad een levenswijze die je vast moet houden en een gewoonte van gaan maken, dat is de enige oplossing. Van dieeten is eigenlijk nog nooit iemand beter geworden als je daarna weet overstapt op je oude voedingspatroon wat je dik en ongezond heeft gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat iedereen de instinkers wel kent. En inderdaad het boek
      is interessant en wat je met die informatie doet beslis je zelf.

      Verwijderen
  5. Elk mens is anders en voor iedereen weer iets anders goed. Iedereen denkt ook weer anders en ieder bekijkt het weer uit een ander gezichtspunt. Zo eet de een overtuigt vegetarisch en de ander glutenvrije zonder dat ze een glutenallergie hebben. .zweert de een bij peulvruchten en zegt de ander dat ze zeer schadelijk zijn.
    Ondertussen zie je tussen de bomen het bos niet meer.
    Voor mij geldt, zo zuiver mogelijk eten. Zonder pakjes en zakjes. Zonder toegevoegde E nummers. Maar wel lekker, het liefst seizoensgebonden en goedkoop.
    Wel biologische melk, die koop ik goedkoop in , maar geen biologische sinaasappels. Eieren en aardappelen van de boer om de hoek, want mijn kip legt niets meer,en appels van de groenteman die producten uit deze streek levert. Doe ik anders, bv een stuk vlees met toevoegingen dan kan ik het bezuren en mag ik mijzelf antihistamine geven. En zoals mijn oudtante altijd zei, overdaad schaad, dus eet altijd voldoende en nooit meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is mij te streng en eenzijdig. Maar er staan wel goeie tips en recepten in. Beetje van dit, beetje van dat, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het blijkt dat ik eigenlijk redelijk eet zoals in de voedselzandloper beschreven staat. Wel wat veel vlees en toch brood, pasta,rijst en aardappels. Is toch veel te lekker.

      Verwijderen