maandag 8 februari 2016

Indo pulled pork

Vandaag een recept die je zowel in een slowcooker kunt maken als gewoon in een pan op het fornuis.

Ik heb al eerder pulled pork gemaakt met bbq saus deze is ook erg lekker maar nu heb ik een recept op facebook gevonden met een Indische twist. Uiteraard heb ik het recept wat aangepast, een recept precies volgen doe ik meestal niet. Soms heb ik een ingrediënt niet in huis, dan kijk ik of het vervangen kan worden door iets anders en soms laat ik het gewoon weg. In dit recept staat dat er suiker in moet, ik heb het wel in het recept laten staan maar ik heb het er zelf niet ingedaan puur omdat er al zoveel suiker in ons eten zit en naar mijn mening voegt het niets toe aan het gerecht.

Aangezien ik heel dicht aan de Duitse grens woon heb ik de mogelijkheid om vlees in Duitsland te kopen en dat scheelt aanzienlijk met Nederland. Voor de Indo pulled pork heb ik Nackensteak mit knochen, karbonade aan 1 stuk met bot gekocht. Het bot heb ik er uit gesneden en dat bewaar ik in de vriezer voor de erwtensoep. Kosten voor 4,952 kg. € 17,25 = € 3.49 per kilo. De twee stukken bot met nog wat vlees eraan weegt 1,349 kg. Er bleef 3,593 kg over aan vlees. Dit bakt nog wat in  maar met de uien en saus erbij bleef er ca. 3,5 kg. aan Indo pulled pork over. Op een broodje gaat ongeveer 130-150 gram vlees dus er was voldoende voor zeker 25 broodjes. Ik had ook nog pulled tjikken (kip) erbij gemaakt (ca. 1,00 kg) dus er was  keuze.

Indo pulled pork in de maak

En dan nu het recept, het recept is voor 1,5 kg. vlees dus voor  3,5 kg. heb ik het dubbele aan kruiden gebruikt.


Ingrediënten:
  • 1,5 kilo varkensfilet, procureur of hamlappen (nackensteak aan 1 stuk)
  • 3 teentjes knoflook
  • 2 cm verse gember geraspt (of 4 tl. Gemberpoeder)
  • 3 grote uien
  • scheutje azijn
  • 200 ml ketjap manis
  • 1 rode peper
  • sambal oelek naar smaak
  • mespunt gemalen kruidnagel
  • citroengras(poeder)
  • 1 hele steranijs
  • 3 theelepel ketoembar (gemalen koriander)
  • 3 theelepel Chinees 5 kruidenpoeder
  • 2 theelepel (riet-, palm- of kokosbloesem)suiker
  • Zout en peper
Hoe maak je het?
Laat het vlees even op kamertemperatuur komen.  Snij, als je 1 stuk vlees hebt, het vlees in een paar stukken. Strooi zout en peper op het vlees en leg het in de slowcooker.

Maak van de ketjap, sambal, koriander, gember, citroengraspoeder, Chinese 5 kruidenpoeder, kruidnagel, fijn gemaakte knoflook en azijn een mengsel. Giet dit over het vlees.  Leg de steranijs erop en strooi de suiker erover heen. Snij de uien fijn en het Spaanse pepertje met pitjes en verdeel dit over het vlees.

Zet de slowcooker 8 -10 uur op low. 

Haal het gare vlees uit de slowcooker en trek het met 2 vorken uit elkaar. Doe het vlees terug in de pan en bindt de saus met wat aardappelmeel of maizena.

Wil je dit maken in stoofpan, bak dan het vlees aan in wat boter, voeg alle kruiden toe en laat het minimaal 5 uurtjes stoven op een laag vuur totdat het vlees met 2 vorken uit elkaar getrokken kan worden.

Indo pulled pork is lekker op een (pita)broodje met rauwkost of met (gele) rijst, komkommersalade en sperzieboontjes.
En zo kan het ook gegeten worden:
bombay aardappels, pulled pork en sperziebonen


7 opmerkingen:

  1. Wij doen ook wel eens boodschappen in Duitsland en deze stukken kopen we ook altijd.

    Waar we ook nogal gek op zijn is casselerschinken, met of zonder bot, en bij voorkeur ook aan een stuk. De voorgesneden plakken vinden we vaak te dun.
    Groot voordeel van de casseler is dat het al gaar is. Ik stoof 2-3 uien en daar leg ik de plakken bovenop en laat het nog 20 minuten verwarmen zonder aanbakken en halverwege omdraaien.

    Ken jij dit vlees ook?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ken ik. Ik koop de gare en de rauwe variant. Ik heb een snijmachine en dan snij ik dunne plakjes en die plakjes bak ik even in een partypan warm en dan lekker op een broodje.
    In Duitsland heb je zo wie zo ander vlees dan in Nederland. Heb je al eens hakkepeter gehad? Is ook zo lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De gare variant dus. (de rauwe moet wel gebakken worden in de oven of pan)

      Verwijderen
    2. Ja hackepeter kennen we ook. Die hebben we ook gebruikt om een eend te vullen die we uit de diepvries meenemen.

      Verwijderen
    3. Hakkepeter wordt normaal rauw gegeten op een broodje al of niet met ui. Het Nederlandse product wat het meeste in de buurt komt is filet Americain.

      Verwijderen
  3. Ik ben van indonesische afkomst maar wat is hier "indo" aan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De specifieke Indonesische kruiden? Gember, citroengras, koriander, knoflook en ketjap

      Verwijderen