dinsdag 15 maart 2016

Loempia's maken

Ik heb het recept al eens eerder geplaatst maar vandaag in de herhaling.


kip, groente en kruiden roerbakken
afkoelen
loempia mengsel op een loempia vel

ingerolde loempia

loempia's maken



loempia vellen 40 stuks 2,39

witte kool bio 1x 1,50

regenboog wortel bio 250 gram 0,75

prei 1 x 0,26

rijst mie pakje 0,49

Spaans pepertje 1x 0,03

gember, peper, citroengras


trassi, ketjap, knoflook
0,05

kipfilet 150 gram 0,84



6,31 0,16 per stuk

Bereiding:
Laat de loempia vellen ontdooien.

Week de rijst mie in kokend water. (zie gebruiksaanwijzing op de verpakking). Giet de mie af en laat dit afkoelen.

Schaaf de witte kool.
Snij de prei in ringetjes en was deze goed. Laat de prei goed uitlekken.
Snij de (regenboog) wortel julienne.
Hak het pepertje en de knoflook fijn.
Snij het kipfiletje in hele kleine stukjes.

Verhit wat olie in een pan en bak het fijngemaakte kipfilet rondom, voeg alle groenten, kruiden, pepertje, knoflook en ketjap toe. Roerbak dit een paar minuten. Als alles gaar is, pan van het vuur nemen en het groente-kip mengsel af laten koelen. Roer als het koud is de rijst-mie toe. Eventueel de rijst-mie iets kleiner snijden.

Leg een loempia vel op een bord of snijplank, vul dit in het midden met wat groente-kip mengsel en vouw de loempia dicht.  Ik heb helaas geen stap voor stap foto gemaakt  hoe je een loempia vouwt.  Je kunt deze loempia's prima invriezen. Wil je ze bakken; ca. 6 minuten op 175 °C


10 opmerkingen:

  1. Klinkt erg lekker! Ik heb het recept opgeslagen om binnenkort eens uit te proberen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik maak dan in een keer 40 loempia's. Dan heb je een flinke voorraad in de vriezer.

      Verwijderen
  2. Loempia dicht vouwen en randjes bevochtigen met geklopt ei en dan helemaal dicht vouwen randen plakken zo beter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. randen kun je ook 'plakken' met 1 el bloem opgelost in een beetje water. Met dit papje de randen bestrijken en het plakt dan ook prima.

      Verwijderen
  3. Leuk! Ik heb toevallig pas rijstvellen gekocht om zelf eens te proberen loempia te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een volgende keer wil ik proberen om zgn 'vlammetjes' te maken. Deze zijn heel sterk gekruid en branden zelfs een beetje bij het eten.

      Verwijderen
  4. Reacties
    1. Het grootste werk is de vulling maken. Als je eenmaal aan het rollen bent is het zo klaar.

      Verwijderen
  5. Lekker! Ik heb geen frituurpan maar zou ik ze in de oven kunnen bakken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee of dit in de oven gaat lukken. Wat wel kan is wat olie in een diepe pan en dan frituren. Voor de veiligheid zou ik er een digitale thermometer inhangen om de olie niet te heet te laten worden.

      Verwijderen