zaterdag 19 maart 2016

wel of niet nodig

Ik wil al jaren een asperge pan hebben. Het asperge seizoen start binnen kort weer en dan wordt het weer actueel. Ieder jaar sta ik weer voor deze pannen (zijn dan te koop bij de Al di) en ieder jaar koop ik hem niet omdat ik het een te dure pan vindt voor zo'n korte periode. De pan kost rond de € 25,00. Hoe kook ik dan wel mijn asperges? Gewoon in een ruime pan en daar liggen ze dan horizontaal op de bodem met een beetje water en zo kook ik ze dan. Dit werkt prima maar toch.......een asperge pan zou handig zijn.

Gisteren ging ik naar de kringloop en wat stond daar.... een asperge pan. Helemaal van roestvrij staal, mooi glimmend en de prijs; € 2,00. Kijk daar heb ik dan jaren op gewacht. Ahum ik moet het toch op een of andere manier goedpraten, de pan gekocht en nog een nuttig verhaal van de dame aan de kringloop kassa meegekregen. '' Mevrouw, u kunt de pan ook gebruiken om advocaat mee te maken". Toegegeven, zowel asperges eet je niet het hele jaar door en advocaat maak je ook niet iedere week maar het is toch handig om de pan voor wat meer doeleinden te gebruiken. Kan ik er niet wat anders in koken dan. Dat denk ik niet het is een hele smalle hoge pan, ja je zou er misschien wel soep in op kunnen warmen maar roeren wordt een beetje lastig.

De pan is gekocht en deze komt dan buiten het asperge seizoen achter in de kast te staan samen met de mosselpan, kersttulband en kasteelbakvorm. En dit geeft meteen stof om na te denken. Heb ik dit allemaal wel of niet nodig..........

Heb je ook artikelen (achter)  in de kast staan waarvan je denkt heb ik dit wel of niet nodig?







10 opmerkingen:

  1. Ook ik dacht jaren dat ik zon pan nodig had, maar vond ze te duur, dus kocht ik hem niet. Uiteindelijk lukt het me toch ook al jaren om ze zonder aspergepan te koken, net als mijn moeder ze al heel haar leven zonder aspergepan kookte. Dus nu snij ik ze gewoon in kleinere stukken en kook ze in mijn grootste pan. Dus al zou ik een goedkope pan tegen komen dan koop ik hem niet, want ik heb maar een kleine keuken met weinig bergruimte en dan staat zon oan die uiteindelijk maar af en toe gebruikt gewoon teveel in de weg

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, ik heb jaren asperges gekookt in een gewone pan en dat werkt inderdaad ook. Bergruimte heb ik genoeg, zal dat de reden zijn dat ik de pan toch gekocht heb......

      Verwijderen
  2. Ja. Hier staat veel nutteloze apparatuur achter in een keukenkastje weggemoffeld. Een ijsmachine , zelfs nog in doos, waarvan het koelelement zo groot is dat je hele vriezer niet meer dicht wil. Een mixer, die niet wil mixen, wegens te weinig kracht. Broodrooster,geen idee waarom gekocht..... hmmm als ik dit zo bedenkt moet er nog veel geruimd worden voordat we kunnen verhuizen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt zo bekend, ik heb ook nog eens in het kastje gekeken en er ligt ook nog een snijbonenmolen (paar keer per jaar nodig) een passeer zeef en een rechaud. Ik denk dat ik maar eens wat wegbreng naar de kringloop ivp kopen.

      Verwijderen
  3. een aspergepan haha, ja die is echt overbodig, ik kook al jaren mijn asperges in een ovenschaal. ik leg de asperges er naast elkaar in, water erbij en zo zet ik hem op het gas.
    geniet van je pan en van de asperges!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo zie je maar er zijn heel veel verschillende manieren om asperges te koken zonder de specifieke asperge pan. Mooi toch!

      Verwijderen
  4. Ik heb een ouderwetse grijsgewolkte pan met soort vergiet erin. Werkt prima voor de asperges maar ook voor groenten stomen, en zelfs spaghetti kan erin gemaakt worden. Multifunctioneel dus, die hele oude pan van oma.
    Advokaat en bailys maak ik door een schaal op een pan te zetten en au bain marie te verwarmen.


    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als het goed werkt..... prima toch.
      Heb je een recept voor bailys maken?

      Verwijderen
  5. Ik heb die ook niet. En wij wonen tussen de aspergevelden dus eten het wekelijks. Meestal snijd ik de asperges wat korter en dan past het in de pan. Van de kortere stukken maak ik soep. Twee vliegen in één klap. Veel plezier met je pan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nee wij hebben niet veel overbodige zooi, alles. Wat in de kastjes staat gebruiken we. we hebben een ruime keuken en gebruiken alleen de onderste planken in een kastje, meer spul heb ik niet en de 2e plank is gewoon te hoog hahah. Zo dacht ik ook een meng kom nodig te hebben, tot nu toe gebruik ik altijd een grote pan om beslag in te maken werkt ook, dus die meng kom is er nog steeds niet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen