maandag 11 april 2016

Voorraad afbouwen

Ik heb me voorgenomen om de voorraad wat af te bouwen. Mijn trapkast staat vol met voorraad, natuurlijk is het handig om een voorraadje te hebben maar als je teveel hebt kunnen er producten over de datum raken. Nu gebeurt dit niet gauw met wc papier, blikje tomaten, pasta, rijst, jam, koffie, thee, blikgroente maar meel en kruiden kunnen muf worden. Ook de diepvries wordt de komende 2-3 weken leeg gegeten. Afgelopen week heb ik alleen kipfilet gekocht en alle overige vleessoorten zijn uit de vriezer gehaald.

Als je je voorraad afbouwt dan koop je ook minder in. Wat heb ik vorige week dan wel uitgegeven aan boodschappen; € 61,70. Normaal neem ik voor het huishouden de Nibud norm (4 personen  is 17,75 per dag x 7 is € 124,25 huishoudgeld per week) Met dit bedrag kom ik gemiddeld altijd uit. Ene week koop je 6 pakken koffie in de aanbieding en dan ga ik soms over het huishoudgeld per week maar een andere week profiteer je van je ingeslagen voorraad.

Wat heb ik dan wel gekocht afgelopen week:
 
groente en fruit 17,49
grutterswaren 3,65
zuivel 12,54
drinken 17,21
vlees en vleeswaren 3,97
snacks 0,00
brood+koek 12,34
   
huishouden totaal 67,20

En toch zit hier nog een klein beetje voorraad bij; 2 pakken koffie, 3 potjes bonen mix, 3 blikken tomatenblokjes en 2 potten mayonaise. Op zich geen grote voorraden dit is binnen no time op.

Het opmaken van vlees uit de vriezer gaat lekker snel. Wat is er allemaal op gegaan; kipfilet, rosbief, rundergehakt, kalkoenvlees, saucijzen, doperwten, sperziebonen en aardappelblokjes.
Het begin is gemaakt en de komende weken blijf ik voorraad opmaken.

Maak je ook wel eens je voorraad (bijna) helemaal op?

7 opmerkingen:

  1. Aan de ene kant ben ik gek op voorraad, maar wat je zegt... 't is niet altijd handig. Nadeel is ook dat als het er altijd is, het eigenlijk niet in je systeem zit om het te kopen als het dan een keer op is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. of maken, ik maak 1-2 keer per jaar chutney en courgette in zoetzuur. En dan voordat de nieuwe oogst er is, is het op. En helaas het is niet te koop.

      Verwijderen
  2. Ik weet zeker dat bij mijn ouders onderin de diepvries nog dingen liggen van voor de eeuwwisseling. Dus maak op, maak op! Je kan altijd weer een gloednieuwe voorraad aanleggen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig komt dat hier niet voor. Er hangt een lijst met magneten aan de vriezer, gaat er wat in dan schrijf ik het erbij, gaat er wat uit dan streep in het door. Af en toe een nieuwe lijst maken in word.

      Verwijderen
  3. Zo langzamerhand maken wij ook meer op. Een kleinere vriezer werkt daar in mee en het feit dat er (grote) kinderen uitvliegen. Aanbiedingen koop ik alleen als we het echt gebruiken en dan reken ik uit hoeveel we verbruiken tot de houdbaarheidsdatum. We zijn nogal standaard in ons verbruik, dus dat is makkelijk (en zuinig!!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je standaard in je verbruik bent, koop je nooit teveel en grijp je ook niet mis.

      Verwijderen
  4. Daar ben ik ook mee bezig deze twee weken. Ik heb niet zo'n grote voorraad in de vriezer. Toch heb ik wel 60 euro bespaard deze twee weken. De voorraadkast heb ik weer helemaal opgeruimd. Alles is weer netjes.

    BeantwoordenVerwijderen