maandag 3 oktober 2016

(bijna) Niets meer kopen........

De beste raad is voorraad maar als ik in mijn kelder, diepvries, koelkast kijk dan is er veel, eigenlijk teveel.

Dus mijn voornemen is........
Niets meer kopen. En nu val ik gelijk door de mand want dat kan niet.
Ik bak nl. niet zelf brood.......
Ik heb geen melkgevend dier in de tuin staan..........
Ik heb een (bio) groente abonnement en bezuinigen is goed maar verse groente moet er komen.
Toiletpapier kun je echt niet zelf maken en om nu oude kranten op het toilet te leggen......


Wat ga ik dan wel doen de komende weken;
Iets meer melk kopen en dan zelf vanillevla, caramelvla, koffievla maken.
Ik maak iedere dag kefir, een halve liter dit ga ik verhogen naar een liter.
De appelboom en perenboom worden deze week leeg geplukt dus we hebben fruit genoeg.
Ik heb nog een bloembak ingezaaid met rucola misschien wordt het nog wat.
We eten alleen maar vlees uit de vriezer.
Ik maak alle groente op die nog in de koelkast ligt. Er ligt; rode kool, spitskool, 6 paprika's, 2 venkelknollen, 3 winterwortelen, een krop ijsbergsla en nog wat sperziebonen.

Uiteraard zal ik 'wat schaft de pot' bijhouden en plaatsen.

Ik ga mijn eigen uitdaging aan ;-)

Wie heeft er ook eens de 'kasten' leeg gegeten? Waar liep je tegenaan?

Tips zijn van harte welkom!


11 opmerkingen:

  1. Ik ben er op alle fronten mee bezig. De vriezer, de voorraadkast met blikjes, potjes, verschillende meelsoorten, theetjes en diverse cremés. Ook schoonmaak en wasmiddelen blijken nog in een grote hoeveelheid aanwezig te zijn.
    Alleen de verse dingen kopen zoals brood, groente, fruit, boter, kaas en eieren dat wordt vel gegeten.
    Vleeswaren blijken er ook nog in de vriezer te zitten en er staan nog 10 potjes paté en blikken grote knakworsten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. vleeswaren in de vriezer heb ik dan niet maar het overige plenty. Dus langzaam beginnen met opmaken. En idd toiletartikelen zijn er ook nog voor minstens een half jaar dus dat moet ook op.

      Verwijderen
  2. Ik ben weer "bij". De vriezer was al zo goed als leeg, die staat weer schoon en gevuld klaar, nadat het leeg eten en ontdooien achter de rug is. Dus juist weer wat meer voorraad opgebouwd, ook in de kasten. Niet teveel, heel overzichtelijk, maar wel voldoende om mee uit de voeten te kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier loopt de vriezer wel eens over. Dat is dan wel feest, want dan hebben we een héél goedkope maand ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad je kunt er een feest van maken. Een lekker en goedkoop feest!

      Verwijderen
  4. Wij hebben 2 vriezers nu beide vol met groenten uit eigen moestuin en fruit bv bramen waar ik nog jam en siroop van ga maken.
    De pompoenen laat ik zo lang mogelijk heel en maak eer chutney en jam van en niet te vergeten soep.
    Wij hopen er de hele winter van te eten met wat verse boerenkool uit de tuin.
    Volgend jaar mogen ze bijna leeg zijn als de nieuwe voorraad weer uit de tuin komt!
    Verder hebben wij 3 volle kasten met jam en chutney en siropen staan en appelmoes en stoofperen die gaan ook de aankomende tijd genuttigd worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb weinig aan groente ingevroren. Puur omdat ik geen plek heb. Je kunt groenten wecken maar ook dat heb ik niet gedaan ik heb nl. geen weckpotten.

      Verwijderen
  5. Ik heb een grote voorraad, de kunst is rouleren. Brood maak ik wel zelf, gelukkig, want het is stukke lekkerder. Die koe heb ik ook niet in de tuin, maar ik haal melk bij de boer(en in de voorraad zit Elk melkpoeder, dat is echt voor nood en anders voor de vakantie)
    Ik heb eens een groot deel van de voorraad opgegeten en wat ik toen vooral miste was augurken(iets zuurs/hartigs) en iets zoets, dus nu zitten er tutti frutti en abrikozen in de voorraad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Brood bakken heb ik in het verleden ook gedaan maar de huisgenoten vonden het niet lekker om mee te nemen. Dus koop ik maar weer brood, wel bij de 'echte' bakker.

      Verwijderen
  6. Ja, wij doen het ook wel eens, maar houden het nooit lang vol. Misschien moet ik de uitdaging ook eens aan gaan, voor een maand of zo. Volgens mij is het vooral lastig als er iets onverwachts gebeurt, zoals ineens later thuis dan gepland. Of een ziek kind.
    Ik ben heel benieuwd hoe het jullie verder vergaat!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben nu een halve week verder en tot nu toe gaat het goed (zie blog van vandaag)

      Verwijderen