zaterdag 29 oktober 2016

Opruimen.......afscheid nemen.... afval

Aangezien komend jaar de afvalverwerking in ons dorp anders wordt ben ik kamer voor kamer, kast voor kast aan het opruimen. Wat kan een mens een hoop bewaren....... maar nu gaat het echt weg.
Ook de sentimentele dingen; eierdopjes setje van overleden Oma (knalolranje dus oerlelijk), Moederdag cadeau van zoonlief van 20 jaar geleden, de laatste schalen, melk en suikerpotje van het ooit complete 1e servies, tekeningen van de kinderen van de basisschool, kleding, schoenen, vazen, brochures, boeken, ovenschalen, vleeswarenschalen, bakjes enz. enz.

Het wordt niet weggegooid, het gaat naar de kringloop. Ik hoop dat er nog iemand wat aan heeft.

Wat gaat er dan veranderen?
Omgekeerd inzamelen heet het.

Groen afval wordt iedere 2 weken opgehaald.
De grijze container (restafval) wordt een container voor plastic en blik.
Glas, batterijen, kleding en alles met een stekker breng je zelf weg.
Oud papier hebben we een container voor.

Wat houd je dan over aan restafval? Weinig alles wat niet in de groene, plastic en oudpapier container gaat (behalve glas, batterijen, kleding, schoenen en iets met een stekker) is dan restafval. Dit kunnen we aanbieden in een zak en wegbrengen naar ondergrondse containers die her en der geplaatst. zijn in het hele dorp.
Met een pasje open je de container en dan kun je de zak met restafval er in gooien. Per zak betaal je dan.

Hoe dit allemaal gaat lopen weet ik nog niet maar ik doe mijn best om het 'afval' allemaal te scheiden. Hoe minder je in de ondergrondse container gooit hoe goedkoper je uit bent. Groen, papier en plastic worden nl. gratis opgehaald.

Ik hoop dat we uiteindelijk goedkoper uit zijn en ook belangrijk minder afval.....

Ben ik nog afval vergeten?

Hoe is het bij jullie geregeld?


6 opmerkingen:

  1. Ik woon vlakbij milieustraat en kan gratis alles elke dag brengen. Geen idee of en wanneer dat gaat veranderen in de toekomst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat lijkt me inderdaad handig. Betaal je dan helemaal niets voor je afval?

      Verwijderen
  2. Bij ons is het onlangs ook gewijzigd naar dit systeem, alleen betaal je niet per keer dat je afval dumpt volgensmij (helaas)

    Oud papier verzamelen we in bak en brengen we weg voor n goed doel :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eerder werd het papier ook door het goede doel opgehaald. Dat mocht opeens niet meer. Ze krijgen nu een donatie van de gemeente omdat ze die inkomsten missen.

      Verwijderen
  3. Bij ons zijn er ook plannen om dat allemaal te veranderen, wacht het maar af en anders brengen we het zelf wel even naar de stort die zit niet zo heel ver weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als je het zelf weg brengt moet je dan betalen of is het dan gratis?

    BeantwoordenVerwijderen