zondag 15 januari 2017

Afrekening energie 2016

Na bijna 30 jaar klant geweest te zijn bij de Nuon (en daar zijn we uit frustratie vertrokken - zie blog 16 november 2014) zijn we 3 jaar geleden begonnen met steeds te verkassen van energieleverancier.
Ik mag zeggen het scheelt enorm in de kosten. Wel moet ik er elk jaar even aan denken om een nieuwe leverancier te kiezen maar met al die vergelijking site's is dit geen probleem.

We hebben op rij gehad;
2010 Nuon                                         ; € 1680,55
2011 Nuon                                          ; € 1722,10
2012 Nuon                                          ; € 1533.89    (elektra 3373 / gas 1208)           
2013 Nuon                                          ; € 1964,42
2014 Nuon                                          ; € 2035,87
2015 Energie direct  totale jaarkosten; € 1406,45 - bonus = € 1186,45 (elektra 3234 / gas 1385)
2016 Essent totale jaarkosten             ; € 1628,43 - bonus = € 1358,43 (elektra 3720 / gas 1456)

Zoals te zien is, is er meer verbruikt. November + december 2015 en januari - februari en een gedeelte van maart 2016 hebben dochter en schoonzoon bij ons ingewoond, 2 extra mensen geeft uiteraard meer energieverbruik.

Energiebesparende maatregelen;

De woning is optimaal geïsoleerd, ketel is 2 jaar oud, oude apparatuur gecheckt op verbruik (en oké bevonden) verlichting al grotendeels vervangen door Led.

De verwarming staat hier 's nacht op 15 graden en overdag (mits de kinderen er niet aanzitten) op 19 graden en 's avonds als we aan zitten toe zijn gaat de verwarming op 20 graden.

Wassen;  zeker 7 draaien in de week, droger wordt alleen gebruikt als het heeeeel slecht weer is. Met normaal weer droog ik buiten.

Douchen;  4 personen  waarvan 2 personen die aan het studeren zijn voor zwemvliezen en kieuwen kweken.( lees; die staan er veel te lang onder) Ik bons regelmatig op de deur dat het wel genoeg is en dan wordt de kraan ook wel dichtgedaan.

Nu, 2017 zijn we verkast naar Nuon........... eigenlijk helemaal tegen mijn gevoel in maar ze waren (op dat moment) het goedkoopste. In december zie ik wel wat het gaat worden qua kosten.
Het zal in ieder geval minder moeten zijn omdat er 2 personen geen energie meer verbruiken in onze woning.

En verder bezuinigen we op;
Water; het water dat 'weg' stroomt voordat je warm water hebt, vang ik op in de waterkoker.
Waswater van groente gebruik ik voor plantenwater geven.


Wie heeft er verder nog tips?


8 opmerkingen:

  1. Bij nuon kan je inloggen en je oude rekeningen terugzien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Laat je kinderen eens uitrekenen wat een douchebeurt van hen aan gas en water kost. Leg dan uit hoe graag je bezuinigd op diekosten.
    Verder vind ik het verbazend te zien dat jullie eerder wel overstapten en bonus pakten, maar daarna niet meer. Ik vind dat niet zo logisch, het scheelt toch behoorlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan lees je het niet goed. We stappen de laatste 3 jaren steeds over en 'vroeger' niet.

      Verwijderen
  3. Oeps, jullie stappen nu wel over. Dat is dus wél logisch, sorry, te snel gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. lol, ik had dus ook te snel gelezen......... je had het toch wel gezien.
      Overigens ik heb geen idee wanneer die 'vrije marktwerking' is gestart. Vroeger stapte er niemand over dit is pas begonnen toen de energiemarkt opengegooid is.

      Verwijderen
  4. Tips: duurzame energie. Leveranciers als Pure Energie, Vandenbron, De Unie kwamen bij mij niet meteen bovendrijven bij de vergelijkingssites, maar bleken vaak goedkoper als ik ons verbruik invulde. En het belangrijkste; Ze scoren het hoogst op duurzaamheid. Dat is voor ons het belangrijkste.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kies wel een beetje voor een bekende energieleverancier. De nieuwkomers ben ik wat huiverig voor.

      Verwijderen
  5. Ik ben sinds een jaar bij Vandebron. Prima bedrijf. Dit jaar kreeg ik de helft van de voor elektriciteit betaalde energiebelasting terug, omdat we helemaal groene stroom hebben. Dat was ruim 300 euro!

    BeantwoordenVerwijderen