zaterdag 21 januari 2017

Boodschappen en kou

Als je nu buiten de deur komt is het koud. Ik ben niet de persoon om voor ieder wissewasje de auto te pakken dus ik fiets dapper, dik ingepakt naar werk en winkel. Volgens mijn jongste zoon heb ik een afgrijselijke  muts op maar dat interesseert me niet. Lekker warm is veel belangrijker.

Wat me wel opvalt is, als het koud is worden groente/fruit met sprongen duurder. De 'mispoes' paprika van de hamsterwinkel + 0,40 cent
Courgette van de A ldi van 0,69 naar 1,19. Komkommer van 0,89 naar 1,19 en ga zo maar door.
Het is allemaal wel begrijpelijk, als het uit de kas komt stoken ze zich een ongeluk met dit weer.

Een ander bijkomend voordeel is, als het koud is koop ik minder. Ik kijk eerst in de koelkast wat er ligt en dat maak ik dan maar op omdat ik geen zin heb om door de kou te fietsen.

Gisteren, vrijdag ben ik weer eens boodschappen gaan doen in Duitsland. Beetje jammer dat 's avonds al heel veel schappen leeg zijn maar mijn voorraad is weer aangevuld.
Wat koop ik in Duitsland:
pasata
tomatenblokjes
wijn
vlees
frisdrank
afvalemmerzakken
diepvrieszakken
bio fruit
bio jam
blik fruit
spaghetti
noten
jus poeder zonder zout
papieren zakdoeken
keukenrol
En helaas de bio winterwortelen 1 kg. voor 0,79 was op, de courgette zag er niet meer uit en de Hollandse tomaten waren ook op.

Hopelijk duurt de kou niet meer zo lang, alhoewel gaat het knap vriezen dan krijgen we misschien nog eens een 11 stedentocht, of ben ik nu te optimistisch.







6 opmerkingen:

  1. Door het slechte weer in Zuid Europa is de oogst daar voor een flink deel mislukt. Dus minder aanvoer van courgettes, sla ect. en dus hogere prijzen. Ach, er zijn genoeg goedkope wintergroente verkrijgbaar! Ook erg lekker.

    Misty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is inderdaad een hoop te koop; rode kool, spitkool, knolselderij, winterwortelen etc. En in de bio groente tas die ik koop zit ook voor ca. 3 dagen in.

      Verwijderen
  2. In de zomer veel groenten kweken die kun je invriezen zoals courgettes en komkommers.
    Je kunt ze dan wel alleen gebruiken voor lekkere soepen niet voor te roerbakken.
    Zelf jam maken van valfruit of bramen oid scheelt veel in de kosten.
    Zelf zuurkool maken, tomaten in de vriezer voor de soep, je kunt zo veel doen en besparen.
    En wij eten bijna alles bio.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een kleine (bloembakken)moestuin maar de hoeveelheid is niet zo groot dat ik het ook nog kan invriezen. Kruiden vries ik wel in. Zelf jam maken doe ik wel maar de hoeveelheid is niet zo groot dat ik er de hele winter mee kan doen.

      Verwijderen
  3. Viel mij ook al op dat de groentes duurder zijn nu het iets kouder is. Maar als ik op de herkomst etiket kijk is bijna alle groenten uit Spanje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zou het in Spanje ook koud zijn? Of slaan ze er gewoon een slaatje uit met dit weer......

    BeantwoordenVerwijderen