vrijdag 3 februari 2017

het leed dat (pin) code en wachtwoorden/gebruikersnamen heet

Hoeveel pincodes en wachtwoorden kan een mens hebben, hoeveel heb je er nodig.....

Ik mag zeggen dat ik voor heel veel dezelfde wachtwoorden gebruik ondanks dat men zegt dat dit gevaarlijk is. Ook schrijf ik ze tegenwoordig op in ons 'zwarte boekje' want ook manlief en zonen zien af en toe door de bomen het bos niet meer. Het lijkt wel of ons hele leven bepaald wordt door codes/wachtwoorden/gebruikersnamen. Wat was het vroeger toch eenvoudig.....

Inventarisatie:
(Pin)code op; pinpas, mastercard, tv, inloggen g-mail, mobiel

Wachtwoorden/al of niet met combi, een code-getal;
Laptop
blogger,
betaalsite bank
diverse online winkels (schatting 5- hoofdzakelijk van zoonlief)
met digi id; belasting, gemeentelijke zaken, waterschap
ophalen loonstroken
ov kaart
energiebedrijf
waterbedrijf
diverse verzekeringen
facebook
abonnement (al dan niet tijdelijk)
school zoon (om de cijfers etc te bekijken)
bedrijven/winkels waar ik een spaarpasje van heb
email account

Bovenstaande is prive.  Op mijn werk heb ik nog een hele zwik van codes/wachtwoorden/gebruikersnamen die ik moet gebruiken. Het grootste hekel heb ik aan bedrijven/instellingen die je verplichten om eens in de zoveel tijd het wachtwoord te veranderen. Ik snap het, voor de veiligheid maar het is zo irritant en tijdrovend vooral op het moment dat je in moet loggen.

Ongetwijfeld ben ik er nog een hele boel vergeten. Toch raar dat we nu in een maatschappij leven die ons 'verplicht' tot al deze handelingen of zou je nog zonder kunnen.
Wordt eens werkloos, volgens mij kun je niet eens meer zonder computer, emailadres etc. een uitkering aanvragen.

Oh ja, wachtwoord vergeten ook zo'n leuke. Bij sommige instanties geen probleem maar er zijn er ook een aantal bij waarbij de button 'wachtwoord vergeten' gewoon niet werkt. Hoe ergerlijk.

Hoeveel codes denk jij te moeten gebruiken? Of doe je aan deze rat-race niet eens mee?




8 opmerkingen:

  1. Meer door Minder3 februari 2017 om 09:27

    Gebruik een een paswoord/gebruikersnaam tool zoals bijvoorbeeld Keepas op computer zetten en deze beveiligd en onthoud ze allemaal.(veiliger dan dezelfde wachtwoorden).

    Succes











    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt, zal kijken of dit voor mijn werkt.

      Verwijderen
  2. Het veranderen van je persoonlijke wachtwoorden is ook noodzaak. Voor je eigen privacy. Ik zou dat net zo vaak doen als op je werk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk maar toch komt het er niet van.

      Verwijderen
  3. Solliciteren kan je tegenwoordig ook alleen maar digitaal, zo onpersoonlijk allemaal en Personeelszaken eens gewoon bellen kan ook niet meer.
    Mijn zus had nooit veel op computer gedaan en moet nu, na scheiding, alles bijleren, nog meer stress. En het erge is dat als ze hulp aan anderen vraag die toevallig nooit tijd hebben. Of ze zeggen ja dat moet je gewoon even zo doen, maar als puntje bij paaltje het ook niet weten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is toch triest dus als je digibeet bent 'kun' je niet meer werken.......

      Verwijderen
  4. Ik heb ook ergens een lijst, ondanks dat ik (jaja, fout) veel dezelfde ww heb. Ik kan het anders echt niet onthouden. De ene moet met een leesteken, de ander moet zoveel cijfers, weer een ander minstens een hoofdletter. Om gek van te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies en om nou de laptop/mobiel de deur uit te gooien..... kan niet meer :-(

      Verwijderen