zondag 3 september 2017

boodschappen

Mijn (onze) boodschappen rijzen soms de pan uit.

Je kent het.

Niet?

Hier helaas wel.

Wat gaat er op in een week;

ontbijt en gedeeltelijk lunch
5-7 broden, half kuipje boter, kwart pakje roomboter, ongeveer 10 ons vleeswaren, 1 kg. kaas, 6 liter melk, 1 pak nep-brinta, ca. 250 gram rietsuiker, 1 zak bio muesli, 2 bakken kwark, 1 kilo appels, 2 kilo bananen, ijsthee, ranja, koffie.

1 x 10 eieren in de week

Avondeten;
5 kilo aardappelen, 7 x groente, 7 x vlees, veel paprika's in alle kleuren, 1 kilo uien, 2 x pasta, 1 x rijst, 1 x maaltijdsoep, 2-3 komkommers, pond tomaten.

Avond/weekend
1-2 flesjes wijn (niet elke dag), paar biertjes, ijsthee 7 flessen, chips 2-3 zakken, pinda's, (blokje) kaas, gedroogd worstje (fuet).

De hele dag door;
thee, koffie en water uit de kraan.

Incidenteel;
Schoonmaakproducten, toiletpapier, drogisterijproducten.

En ik zal nog wel heel veel vergeten zijn. Totale kosten voor boodschappen is vrijwel iedere week constant nl. tussen de € 100,00 - € 120,00. Deze week was het € 157,52
Waar gaat het dan mis vraag ik me af. Grote uitspattingen doen we niet en ik koop in 3-4 supermarkten/winkels de boodschappen.
Hmmm ik zal de excel van afgelopen week er eens bij pakken.
 
Daar gaan we;
groente/fruit; € 24,29
grutterswaren;  € 22,17
zuivel; € 14,17
drinken; € 50,07
vlees/vleeswaren; 30,45
brood/koek; € 16,37

Drinken is deze week hoog, ik heb 8 pakken koffie ingeslagen dat is al voor € 31,60 aan koffie.
De rest is radler, flesje wijn, ijsthee, ranja en een paar biertjes.

Vlees en vleeswaren is hoog vanwege de bbq van gisteren. Kosten  € 20,05
Al met al valt dus toch wel mee. De komende weken hoef ik geen koffie meer te kopen en het bbq seizoen is bijna afgelopen.



8 opmerkingen:

  1. Ik merk in mijn vaste supermarkt dat de prijzen van praktisch alle producten de laatste maanden ongemerkt zijn verhoogd. Je bent dus ook ongemerkt meer geld kwijt aan boodschappen dan een tijdje terug. Vind het leven steeds duurder worden terwijl je dat niet terugziet in je salaris, dat blijft jammer genoeg praktisch hetzelfde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. iid, veel artikelen zijn duurder geworden. De paprika, vleeswaren van de Aldi overal zit er 5-10 cent bij op.

      Verwijderen
  2. Eigenlijk schrijf je zelf al waarom het deze week hoger was. Dat loopt dan in alle boodschappen door. 7 ice tea zul je ook normaal niet nodig hebben.
    Ach, en als je weet waardoor is het toch goed?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helaas iedere week 7 ijsthee. Zoonlief drinkt geen koffie/thee/water. Hij neemt een fles ijsthee mee naar zijn werk. Daar drinken daar dan wel 2 personen van. Het scheelt dat 1,5 liter ijsthee bij de Duitse Aldi 0,49 cent kost.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier komen we ook niet meer uit, voor de vakantie het budget al verhoogd naar 120 euro per week en nog was. Het niet toereikend, vanaf vandaag toch maar terug naar 90 euro per week. We switchen naar goedkopen producten, zelf eet ik geen glutenvrij brood meer maar rijstwafels scheelt al snel 10-12 euro per week. Zo probeer ik nog wat veranderingen door te voeren.best lastig soms om alternatieve te vinden in een gezin vol allergieën.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedkopere producten heb ik ook al een geprobeerd, bij een aantal artikelen geen succes (brood)
      Ik koop in 4 supermarkten de aanbiedingen en ga 1 keer in de 3-4 weken naar Duitsland boodschappen doen. Hiermee hoop ik de kosten laag te houden.

      Verwijderen
  5. In ons gezin van 4 (bijna allemaal volwassenen en de zoon die het nog niet is, eet wel als een volwassene!) hoopte ik het budget terug te kunnen krijgen naar 80 euro. Maar ik bewijs als 4 weken dat het me niet lukt. Bij ons is vlees een flinke kostenpost (de 3 mannen zijn echte carnivoren jammer genoeg, hierin geen steun van manlief...) en een kilo boerenkaas hakt er ook wel flink in. Gemiddeld kom ik toch uit op zeker 100 euro per week :( Maar, ik blijf volhouden, kijken of ik de uitdaging toch langzaam maar zeker kan halen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 80 euro dat is knap. Dat ga ik hier met de jongvolwassenen niet redden.

      Verwijderen